zdrowy styl życia

8 zasad zdrowego stylu życia

Lipiec 15, 2017 - Redakcja

No Comments

„Zdrowy styl życia” to hasło, które towarzyszy nam na co dzień. Stało się modne w mediach i wśród celebrytów, można je usłyszeć w pracy i w domu. Współczesny świat ogarnęła moda na zdrowie. Co to tak naprawdę dla nas oznacza? Czy przez zdrowy styl życia możemy uniknąć poważnych chorób? I przede wszystkim – jak żyć zdrowo? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.

Żyć zdrowo – czyli jak?

Dotychczasowe pojęcie zdrowia, rozumianego jako „brak choroby”, zmieniło się w 1947 roku. Wówczas Światowa Organizacja Zdrowia podała nową definicję, według której zdrowie to osiągnięcie równowagi między sferą fizyczną, umysłową i społeczną. Zgodnie z tą myślą powstał ruch „Dobrego Samopoczucia”, współcześnie znany jako medycyna wellness. Kolejnym krokiem był tak zwany Raport Lalonde’a z 1974 roku, zgodnie z którym „zdrowy styl życia” aż w 50% odpowiada za ogólny stan zdrowia człowieka. Czynniki biologiczne mają znaczenie jedynie w 20%, środowisko, w którym żyjemy – również w 20%, a jakość i dostępność opieki zdrowotnej w zaledwie 10%. Współczesne badania potwierdzają, że nieprzestrzeganie zasad zdrowego stylu życia bardzo często prowadzi do tak zwanych chorób na życzenie, między innymi cukrzycy, nadciśnienia tętniczego i chorób układu krążenia. Co zatem zrobić, by „żyć zdrowo”? Poniżej zamieszczamy 8 podstawowych zasad zdrowego stylu życia.

  1. Odpowiednia dieta

Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie diety, dopasowanej do naszych indywidualnych potrzeb. Dla ustalenia jadłospisu możemy skorzystać z konsultacji u dietetyka. Należy jeść o regularnych porach, unikając słodyczy i produktów wysoko przetworzonych.

zdrowa dieta

  1. Odstawienie używek

Odstawienie papierosów, dopalaczy i narkotyków jest jedną z podstawowych zasad zdrowego stylu życia. Ponadto nie powinniśmy regularnie spożywać alkoholu. Jedynie lampka czerwonego wina dziennie może pozytywnie wpłynąć na stan zdrowia.

  1. Aktywność fizyczna

Zgodnie z zaleceniami WHO dorosła osoba potrzebuje co najmniej 30 minut wysiłku fizycznego o umiarkowanej intensywności przez 5 dni w tygodniu lub 20 minut wysiłku o dużej intensywności przez 3 dni w tygodniu.

  1. Wysypianie się

Podczas snu organizm się regeneruje, dlatego jest tak niezmiernie ważny. Zgodnie z badaniami epidemiologicznymi najzdrowsze są osoby, które śpią 6-8 godzin na dobę. Nie bez znaczenia jest odpowiednia temperatura pomieszczenia, w którym śpimy.

  1. Odpoczynek i relaks

Prawidłowo w ciągu doby powinniśmy znaleźć 8 godzin na sen, 8 na pracę i 8 na odpoczynek. Niezwykle ważne jest dbanie o regularny relaks i zachowywanie higieny pracy. Warto również pamiętać, że organizm bardzo dobrze wypoczywa na świeżym powietrzu.

  1. Radzenie sobie ze stresem

Bardzo trudno jest uniknąć sytuacji stresowych, ale możemy nauczyć się radzić sobie z długotrwałym stresem. Z pewnością pomocne będą przy tym ćwiczenia relaksacyjne, regularna medytacja oraz pozytywne myślenie.

  1. Badania profilaktyczne

Regularnie wykonywane badania profilaktyczne mogą wykryć choroby w ich wczesnym rozwoju i w efekcie zapobiec ich rozwojowi. Kobiety powinny regularnie wykonywać morfologię i cytologię, a mężczyźni badania krwi i moczu.

  1. Zmiana nastawienia do życia

Jest to dopełnienie wszystkich powyższych zasad, dzięki którym nasze działania będą mogły stać się w pełni efektywne. Zmiana nastawienia do życia jest długotrwałym procesem i wymaga wytrwałej pracy nad samym sobą.

Redakcja

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *