dieta w czasie ciąży

Dieta w czasie ciąży

Maj 4, 2017 - Redakcja

No Comments

Dieta podczas ciąży jest niezwykle istotna zarówno dla zdrowia matki, jak i jej dziecka. Właśnie dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiednie odżywianie. Radzimy, co jeść i czego nie jeść w okresie ciąży.

Rekomendacje PTG

PTG, czyli Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, sformułowało rekomendację dotyczącą stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Zgodnie z zaleceniami składnikami koniecznymi do suplementacji o udowodnionym pozytywnym wpływie są: jod, witamina D, DHA, kwas foliowy, magnez i żelazo. W społeczeństwie panuje powszechny problem niedoboru kwasu foliowego, witaminy D3 i jodu, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka. Z kolei DHA, żelazo i magnez należy stosować w ilościach dostosowanych do stopnia niedoboru lub ryzyka jego wystąpienia.

10 zasad odżywiania się w ciąży

  1. Twoja dieta powinna być skomponowana zgodnie z piramidą żywienia i być bogata w produkty ze wszystkich grup, w tym mięso, ryby i jajka.co jeść w ciąży
  2. Staraj się jeść około 3 główne i 2 uzupełniające posiłki w regularnych porach, najlepiej co 2-3 godziny.
  3. Dzień zaczynaj od białkowego śniadania, a w ciągu dnia pij mleko, kefiry lub inne produkty o niskiej zawartości tłuszczu.
  4. Nigdy nie kładź się spać głodna, a jeśli masz ciążowe mdłości, zostawiaj przy łóżku niewielką przekąskę.
  5. Jeśli masz problemy ze zgagą, unikaj jedzenia cytrusów i słodkich ciast oraz picia soków owocowych.
  6. Podstawą Twojej diety powinny być produkty zbożowe, takie jak razowe pieczywo, nieoczyszczony ryż i kasze gruboziarniste.
  7. Do każdego posiłku staraj się dodać warzywo lub owoc – wybieraj przy tym jak najbardziej urozmaicone gatunki.
  8. W granicach rozsądku jedz to, na co masz ochotę, bo Twoje „zachcianki” podpowiadają ci, czego potrzebuje organizm.
  9. Nie zapominaj o zapewnieniu swojemu organizmowi odpowiedniej ilości płynów, pijąc soki, wodę, napary ziołowe bądź słabą herbatę.
  10. Uzupełniaj kwas foliowy i jod, a także inne składniki mineralne, zgodnie z zaleceniami Twojego lekarza.

 

Czego należy unikać?

  • fast food – jak wiemy, dania tego typu dostarczają pustych kalorii i zawierają wiele składników przetworzonych chemicznie
  • alkohol – najlepiej zachowaj całkowitą abstynencję, gdyż alkohol negatywnie oddziałuje na dziecko poprzez łożysko
  • papierosy – wywołują zaburzenia sercowo-naczyniowe i mogą doprowadzić do wcześniejszego porodu, a nawet do poronienia
  • słodzone napoje gazowane – zawierają cukier, kofeinę, konserwanty i sztuczne barwniki, czyli całą gamę niezdrowych składników
  • słodycze – tak samo jak słodzone napoje zawierają mnóstwo cukru i sztucznych dodatków, dlatego warto je ograniczyć lub całkowicie wykluczyć z diety
  • surowe mięso – podobnie jak sery pleśniowe, może powodować niebezpieczną dla dziecka listeriozę, a także toksoplazmozę

Najlepiej przed ustaleniem konkretnej diety skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym bądź dietetykiem.

Redakcja

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *